Kristoffer Lind på spaning i London

Att Storbritannien för andra kvartalet i rad befinner sig i recession, med stigande arbetslöshet och fallande fastighetspriser, märks intet i London. En stad som sedan länge lever sitt eget liv, tillsynes opåverkad av vad som händer i övriga landet. Men den redan hårt prövade förlagsbranschen har inte kunnat stå emot. De svaga detaljhandelssiffrorna drabbar även bokhandeln som visar på den svagaste försäljningen sedan 2005. Men det finns ljusglimtar, i alla fall för förlagen.

Försäljningen av eböcker slår alla rekord och trots att den totala försäljningen sjunker ökar skönlitteraturen marginellt. Det ser ut som att den tappade fysiska försäljningen mer än kompenseras av den ökade digitala försäljningen. En positiv trend som antyder att digitaliseringen inte behöver innebära att förlagsbranschen går samma öde till mötes som tidigare skivindustrin.

Men som alltid kommer de plötsliga vändningarna förutsägbart oväntat. Vem hade kunnat gissa att Fifty Shades of Grey inom några månader skulle sälja fler ex än Dan Browns alla böcker sålt totalt? Försäljningen är så kraftfull att den ser ut att kunna rädda bokhandelns hela sommarförsäljning. I Sverige har vi ännu inte fullt ut upplevt FSG-effekten, men som med alla internationella supertrender lär även denna leta sig norrut. Den brittiska topplistan domineras nu totalt av erotisk litteratur. Gamla erotiska imprint, som Black Lace, återupplivas, nya skapas och redan har en annan erotisk trilogi, Eight Days Yellow både hunnit utkommit och placera sig högt upp på topplistorna. Detta långt innan Norstedts ens hunnit få ut den första svenska översättningen av originalet. I dagarna utges även parodin Fifty Shades of Mr Darcey.

Den brittiska marknaden är större, men vi har mycket att lära av dess redaktionella snabbhet och nyfikenhet. Min övertygelse är att en del av de brittiska förlagshusens imponerande kreativitet beror på att redaktörer och förläggare här fortfarande har betydligt högre status än marknadsförare och pr-folk. Alla stora förlag har ett antal starka och självständig förläggare som bygger egna listor, ofta under imprints, på ett sätt som bara oberoende förläggare kan göra i Sverige. Nu tycker ni att jag talar i egen sak men fundera själva på hur många namnkunniga förläggare och redaktörer som finns på de stora Svenska förlagen, och under vilka villkor de jobbar. De är inte många och de fattar sällan helt självständiga beslut. Profilerade och uppskattade redaktörer är i Sverige ännu ovanligare. Än har jag inte hört talas om en författare som i Sverige byter förlag på grund av sin redaktör, men i London är det vardagsmat. Senast Fay Weldon som går till nystartade House of Zeus. Det sägs även att när J. K. Rowling valde förlag till sin nya bok var redaktören avgörande.

Fifty Shades har tillfälligt kastat en skugga över årets stora förlagshändelse. J. K. Rowlings debut som romanförfattare av vuxenböcker och det är inte omöjligt att det år som börjat så svagt går till historien som ett rekordår. Förlagsbranschen må ha en affärsmodell i omvandling, men det är svårt att se hur en bransch med produkter som berör så starkt och når ut till så många kan ha annat än en lysande framtid. Kanske anas också en ny vår för redaktörer och förläggare när innehåll och upphovsrätt blivit viktigare än någonsin.

På spaning för förlagsklubben i London,

Kristoffer Lind