Årets redaktör: Malin Lilja!

Vid Förlagsklubbens årsmöte igår, tisdag den 10 maj, delades 2021 års Redaktörspris ut – och denna gång, den 28:e sedan 1994, gick det till Malin Lilja, redaktör för barn- och ungdomsböcker på Natur & Kultur. Prissumman är på 10 000 kr och delas ut av Bokbranschens understöds- och utbildningsfond.
 
Juryns motivering:

Formsäkerhet, pedagogisk precision och fokus på barns läsförmåga är några av de förtjänster som utmärker 2021 års pristagare, som ägnat sitt yrkesliv åt såväl fantasi som fakta för barn och unga samt fungerat som en förebildlig vägvisare i redaktörskapets sällsamma konst.

Om Malin Lilja:
Malin Lilja började som förlagsassistent på Berghs förlag 1994, men visste så fort hon lärt sig läsa att det var böcker hon ville jobba med. I dag har hon varit i barnbokens tjänst i över tjugo år. Hon har varit redaktör för bland annat Frida Nilssons flerfaldigt prisbelönade barnböcker och har under många år haft ett nära samarbete med Mats Wahl. Dessutom har hon arbetat med några av våra mest kända och kära barnbokskaraktärer som Molly Mus och Mulle Meck av George Johansson och Jens Ahlbom.

Malin Lilja har därutöver arbetat med såväl svensk som översatt fantasy, exempelvis Philip Pullmans Guldkompassen-böcker, samt med faktaböcker för barn i olika ämnen, som Varannan vecka (om skilsmässa), Lilla Feministboken och Bengt Erik Engholms böcker om mänsklighetens historia, Från apa till Sapiens.

Malin kan nås på: malin.lilja@nok.se eller på 070-242 65 89

Sagt om Malin Lilja:

"Hon har sett mig – och hjälpt mig att – utvecklas, och hon är någon som jag har det allra största förtroende för när det gäller textbearbetning."

– Frida Nilsson, författare

"Malin Lilja är i min erfarenhet en utmärkt, kunnig och engagerad redaktör."

– Mats Wahl, författare

Fem frågor till Malin Lilja:

Vilken är en redaktörs viktigaste verktyg eller redskap?

Jag tror att tålamod och flexibilitet hjälper både i kontakt med författarna och inför alla förändringar i yrket.

Finns det några fallgropar man ska undvika som redaktör?

Fallgropar finns, men jag är inte så säker på att man bör undvika dem. Att lära av sina misstag är en rätt bra skola. En bra regel är förstås att noga korrekturläsa även text som återkommer på vartenda bokomslag, ett felstavat förlagsnamn är väldigt pinsamt på färdig bok.

Vad är det bästa med jobbet som redaktör?

När författaren och jag lyckas få till ett samarbete där pusselbitarna som leder till det färdiga verket passar så bra att man inte ser skarvarna.

Borde redaktören vara mer ”synlig” eller är verka utan synas den orubbliga premissen?

En redaktör är bara synlig när jobbet är dåligt gjort så det ingår i rollen att vara osynlig.

Händer det att du lustläser – eller lyssnar för den delen – på din fritid?
Periodvis läser och lyssnar jag konstant och periodvis räcker jobbläsningen. Pandemin bröt mitt bioberoende, men annars har jag en väldigt varierad filmsmak från Jane Campion till Marvel.

Prisnämnd för redaktörspriset 2021 har varit:

Bertil Wahlström, J.A. Lindblads Bokförlag samt representant för Understödsfonden; Elnaz Baghlanian, Författarcentrum Öst; Anton Gustavsson, Weyler Förlag Johanna Haegerström, Albert Bonniers Förlag; Hanna Håkansson, Storytel; Esbjörn Knutsson, Akademibokhandeln; Lars Molin, Norstedts Förlag; Mattias Pettersson, Volante och Förlagsklubben samt Stefan Skog, juryordförande, Bookstrap Publishing.