
Ligger hemligheten i lönsam förlagsverksamhet i konsten att ta betalt? Eller att hålla nere produktionskostnaderna? Vad är det bokköparen vill betala för? På den här kursen i förlagsekonomi räknar vi på olika intäktsmodeller samt produktionskostnader för pappersböcker, ljudböcker och e-böcker. Vi kalkylerar rabatter, royalty, översättning, marknadsföring för att förstå när en bok blir lönsam och alltså lämnar ett överskott till förlagets övriga verksamhet. Ulf Ivarsson är civilekonom och fil.kand i litteraturvetenskap och historia, med lång erfarenhet av svensk förlagsbransch i roller som förläggare, produktionsansvarig och redaktör. Han driver nu tillsammans med en kollega bokförlaget Bookstrap Publishing (bookstrap.se).
Observeras! För att gå denna kurs måste man vara medlem i Förlagsklubben, medlemskap kan lösas i samband med din bokning. Anmälan är bindande. Eventuell avbokning sker vid uppvisande av läkarintyg.