
Hur lyckas man med en bra kommunikativ och effektiv boklansering? Eller med andra ord, hur når en bok bäst sina köpare och läsare?
Författaren har lämnat manus och själva produktionen av boken har satts igång. Parallellt med redigering och formgivning är det hög tid att börja fundera på hur boken ska nå sina köpare och läsare. Hur kommunicerar förlaget – och författaren – om boken för att ge den bästa möjliga chanser ute på marknaden?
Under denna kurs varvar vi föreläsning med kreativa workshops som ska stärka dig i arbetet med att ringa in både kärnan i budskapet och vem som är den tänkta läsaren. Det handlar helt enkelt om verktyg för att fastställa lanseringens målgrupp och syfte för den specifika boken. Kursen går igenom vikten av att kunna förklara bokens och författarens varför, och tar ett konkret grepp om hur vi på olika sätt kan uppfatta målgrupper och det grundläggande faktum att all kommunikation måste ske på mottagarens villkor.
Kursledare Eva Persson har en bakgrund som kommunikationschef på ett av Sveriges största bokförlag. Hon startade 2020 en egen kommunikationsbyrå, Pilot Kommunikation, där hon bland annat samarbetar med med Bokförlaget Forum, Own Your Book, Romanus och Selling och The Book Affair. Hon har arbetat med lanseringar så som Såld – min väg tillbaka av Ebonita Baldeh), Snällast vinner av Bob Hansson, Rostskogen av Anders de la Motte, Hög på Energi av David JP Phillips och del två i Varbergsfallen av Monica Nebeius Lüning.
Observera att kursen hålls i fysisk form i Stockholm. Lättare förtäring (smörgås, frukt och fika) ingår under kvällen. För att gå denna kurs måste man vara medlem i Förlagsklubben, medlemskap kan lösas i samband med din bokning. Anmälan är bindande. Eventuell avbokning sker vid uppvisande av läkarintyg.